Dom za vesanje 1988, Emir Kusturica

Emir Kusturica rămâne una dintre bornele fundamentale ale cinematografiei moderne, fiind unul dintre cei mai avangardişti regizori europeni.

Vremea ţiganilor este alături de Underground şi Arizona Dream unul dintre filmele de referinţă ale lui Kusturica. Toate temele fundamentale ale unei viziuni cinematografice de excepţie sunt prezente pentru a da naştere unui spectacol imagistic unic.

Concetrat asupra vieţii lui Perhan şi a iubirii lui pentru Azra, filmul are ceva din simbolismul abstract al lui Ingmar Bergman şi din imprevizibilul lui Javier Gonzalo Innaritu.

De la o existenţă animată doar de talentul de a muta linguri şi furculiţe până la acela al unui cappo dei tutti cappi ţigănesc în Italia Mafiei, destinul lui Perhan intrigă. Relaţia sa complicată cu

Ahmed, bulibaşa ţiganilor cerşetori din Milano, dar şi cu bunica sa sunt coordonatele care oferă filmului acea savoare balcanică caracteristică filmelor lui Kusturica.

Dialogul animat de acel firesc nedeterminat de zgura discuţiilor sociale desprinse dintr-un Occident mult prea obişnuit cu politeţea conformistă asigură filmului o vitalitate şi o savoare rar întâlnită.

Ideea de rezistenţă a filmului este aceea că fiecare om, indiferent de libertatea lui personală, trebuie să fie foarte atent la consecinţele acestei libertăţi şi la compromisurile ce decurg din ea.

Perhan devine dintr-un adolescent model un mafiot rrom a cărui putere financiară depăşeşte chiar şi cele mai optimiste aşteptări.

Copilul renegat, nunta de formă cu Azra, moartea acesteia recuperează destinul lui Perhan, el însuşi un bastard al unui soldat sloven.

Filmul este construit pe baza acestei traume a copilăriei lui Perhan pe care personajul personal nu pare a fi capabil să o depăşească chiar şi atunci când decizia se află în mâinile lui.

Preferinţa lui Kusturica pentru ţigani în filmele sale vine dintr-o preocupare ce ţine de a înfăţişa omul liber – le bon sauvage, cum spunea Rousseau – de orice determinare socială.

Ţiganul este acel om care tratează numai cu Dumnezeu destinul său propriu. Scena din finalul filmului în care Merdzan, unchiul lui Perhan, se târguieşte cu Dumnezeu pentru zaruri este grăitoare.

Realizat la intersecţia profundă dintre destin şi opţiune personală, filmului lui Kusturica re-amplifică pentru o lume secularizată sensul unei sensibilităţi tradiţional balcanice în care omul indiferent de etnia căreia îi aparţine se poate simţi liber.

Vremea ţiganilor este unul dintre puţinele filmele program care te poate învăţa ceva esenţial: umanitatea inocentă poate la fel de uşor să fie pervertită precum poate fi şi răscumpărată.

Nota mea: 8

 

3 thoughts on “Dom za vesanje 1988, Emir Kusturica

  1. B. Eugen December 2013 at 23 Reply

    Nu stiu daca regizorul intra bine la sectiunea Bosnia-Hertegovina, el fiind sarb poate ar merita trecut pe Serbia.
    “I’m the victim of fundamentalists in Bosnia. I’m ethnically cleansed from Sarajevo with like 150,000-200,000 Serbs”

    • Ana Ayana January 2014 at 12 Reply

      Da, am avut si eu dubii cand l-am trecut acolo. Am ales pana la urma locul de nastere al lui Kusturica, Sarajevo din Bosnia si Herzegovina (la acea vreme).

  2. B. Eugen December 2013 at 23 Reply

    Aici interviu cu el: rt.com/shows/sophieco/emir-kusturica-europe-russia-296/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: