Vicky Cristina Barcelona (2008, Woody Allen)

Am evitat multă vreme acest film deoarece aveam senzația că este pur comercial. Mare greșeală! După ce am început să-l descopăr pe Woody Allen, mi-am schimbat radical părerea și am zis că merită încercarea. Mă pronunț în funcție de ceea ce am văzut până acum și încropesc un top best of Woody:

  1. Whatever Works
  2. Vicky Cristina Barcelona
  3. Midnight in Paris
  4. Crimes and Misdemeanors
  5. Annie Hall
  6. Match Point
  7. Cassandra’s Dream
Revenind la Vicky Cristina Barcelona, scenariul, locația, coloana sonoră și personajele principale fascinează în mod egal. Povestea e simplă dar vedem diferite tipologii de oameni și conexiunile dintre ei.
Vicky este femeia pragmatică. Nu face nimic fără un plan în minte, știe ce vrea de la viață și se comportă în consecință. Toate bune și frumoase până când realizează că viața nu poate fi programată ci trebuie trăită. Și e de-ajuns un weekend la Olviedo pentru a-i zdruncina lumea. Cumva m-am atașat cel mai mult de ea pentru că pare cea mai implicată dintre toți. Cu toate acestea, de sub masca de fier reiese femeia sensibilă și pasională.
Cristina trăiește clipa. Pentru o noapte de vis renunță la maturitate și e în stare să consume vin chiar dacă nu are voie din cauza ulcerului. Știe ce nu vrea și cam atât. Este fascinată de tot ce este nou și este dispusă să experimenteze. Când începe să nu-și mai asculte inima, realizează că se află într-un disconfort psihologic.
Juan Antonio este artistul care iubește toate femeile dar niciuna nu este ca Maria Elena, fosta lui soție cu care are o relație de genul: mi-e bine cu tine dar mai bine mi-e fără tine. El este incomplet și pare a căuta ingredientul lipsă, acel ceva care lipsea relației cu Maria Elena. În momentul în care Cristina acceptă să fie la mijloc, totul merge ca uns între cei trei.
Maria Elena este femeia pasională, capabilă să ucidă din gelozie. Este vulcanică, acaparatoare și frumoasă foc. Simpla ei prezență o face pe Cristina să pălească, să se simtă neînsemnată. O dată pentru că nu are atâtea aptitudini artistice și apoi pentru că simte că nu va putea vreodată să-l influențeze pe Juan Antonio așa mult cum l-a influențat Maria Elena.
Celelalte personaje sunt simple chipuri din mulțime. Doug este omul de afaceri care vede căsătoria ca pe o investiție. El zice că iubește dar se comportă mecanic. Judy este femeia care nu și-a urmat inima în tinerețe și nu mai poate schimba prezentul monoton. Cumva cei doi pun iubăreții cu picioarele pe pământ.
Filmul merită văzut pentru complexitatea portretelor umane, pentru întrebările filosofice pe care regizorul le strecoară cu seriozitate (natura umană) dar și pentru atmosfera de vacanță:
Barcelona
Te estás equivocando
No puedes seguir inventando
Que el mundo sea otra cosa
Y volar como mariposa
Nota mea: 8

Tagged:

7 thoughts on “Vicky Cristina Barcelona (2008, Woody Allen)

  1. radu September 2011 at 04 Reply

    Prima mea impresie despre acest film nu a fost prea buna. Eram revoltat, nu stiu ce ma deranjase , poate ideile promovate, sau care mi se parea mie ca sunt promovate. De la un timp, filtrez totul si printr-un sistem de valori, nu mai pot sa accept cu usurinta orice filozofie . In fine, ulterior am aflat ca intentia regizorului este de a-si parodia personajele … ceea ce ar rasturna totul. Totusi, nu am observat o asemenea intentie in film. Tu ce crezi?

    Daca l-am vazut pana la capat, e pentru ca mi-a placut cum arata personajul Cristina, or pentru asta nu exista si nu sunt necesare explicatii rationale🙂

  2. Ana Ayana September 2011 at 10 Reply

    E posibil. Sau o fi vreo scuză asta cu parodia, în caz că filmul nu pică pe gusturile publicului. Chiar și așa, tot îmi place. Referitor la personaje, toate trei/patru arată bine.

  3. raluca September 2011 at 17 Reply

    Si mie mi-a placut filmul si am vazut zilele astea alte 2 filme cu Javier Bardem de care imi place f tare🙂, Biutiful si Love in the time of cholera.Si mi-a mai placut de Woody Allen You will meet a tall, dark stranger, un film dragutel, ti-l recomand daca nu l-ai vazut.

  4. Oana September 2011 at 14 Reply

    Mie mi-a placut la nebunie filmul, m-am indragostit de Barcelona.

  5. INTJ October 2011 at 04 Reply

    aha … deci daca mi-a placut mult “Whatever Works”, nu tre’ sa ma grabesc sa-l vad pe asta.

  6. Barbosu Eugen December 2011 at 17 Reply

    Cu pretentii artistice. Inchipuie-ti ca tipul nu picta, ci era contabil. Nu doar protagonistele nu mai erau atuncea interesate de “actiune”.
    That’s how bad this movie is.

Leave a Reply

