Crimă și pedeapsă sau o ecranizare pe fast speed

Mi s-a întâmplat de puține ori să găsesc un film care să bată la fund cartea. Când am văzut Blindness (ecranizarea unui roman magistral sub semnătura lui Jose Saramago), am zis că e făcută de niște amatori. Apoi m-am râzgândit. Părea unul dintre jocurile acelea pe care le mimează copiii de grădiniță: acum tu ești mama. Hai, mergi la cumpărături. Acum fă-te că vii acasă, etc.

Ecranizarea clasicului Crimă și pedeapsă e un pic mai aproape de firul narativ al cărții și reușește să aducă în prim-plan o parte din tensiunea interioară a personajului Rodion. Îmi aduc aminte că am văzut acum mulți ani, să tot fie 15 sau 20, pentru prima oară filmul. Apoi am citit cartea. Iar acum mi se făcu dor de filmul ăsta. Țineam minte doar chipul bătrânei și transpirația de pe fruntea lui Rodion.

Versiunea la care m-am oprit este cea din 1998. Pur și simplu nu am găsit alta la îndemână. Actorii vorbesc o engleză cu flexiuni rusești, cam cum vrobește Arnold rusa când apare în vreun film cu gangsteri siberieni. Lăsînd la o parte asta, personajul principal chiar reușește să transmită un pic din febra psihică prin care trece Raskolnikov.

Nu aș vrea să mă leg de acest nume dar coincidența este prea mare. Raskolnikov este cel care se răscoală, prin traducere mot-a-mot. Pentru el prima crimă este justiție iar a doua un păcat. Creierul uman caută să-și justifice acțiunile. Atunci când nu are o explicație, intră în scenă conștiința. Întregul travaliu psihic este prezentat cu o viteză uimitoare. Raskolnikov va muri sufletește și va învia. Privitorul nici nu o să apuce să înțeleagă când s-a îndrăgostit Rodion de Sonia (este prezentată fugar), cum de este capabilă  fata să meargă până la capătul pâmântului pentru Rodion numai după schimbul a câteva replici, etc.

Închei spunînd că filmul merită totuși un ochi doar pentru că la baza întregii povești stă mintea lui Dostoievski.

Nota mea: 6

crime-and-punishment--tv-movie-poster-1998-1020474082

7 thoughts on “Crimă și pedeapsă sau o ecranizare pe fast speed

  1. B. Eugen July 2014 at 00 Reply

    Cred ca e vorba de Red Heat (1988) unde vorbea Arnold cu accent “siberian”. Intre noi fie vorba, nici nu cred ca s-a straduit prea tare :))))))

  2. Ana Ayana July 2014 at 22 Reply

    Mă întreb ce ar fi ieșit dacă se străduia🙂

  3. B. Eugen July 2014 at 23 Reply

    Deci filmul a batut cartea la…

  4. B. Eugen July 2014 at 21 Reply

    Daca se straduia iesea cel mai degraba un accent siberian nereusit. Asa cum la desen schitele aruncate ca fiind nereusite sunt de fapt cele mai bune, tradand imperfectia.

    • Ana Ayana July 2014 at 21 Reply

      Depinde cine face aprecierea🙂 Același desen/schiță/fotografie/portret etc. poate să i se pară bun profesorului de desen și slăbuț în ochii lui Gheo care stă cu oile tătă ziua. Sau invers.

  5. B. Eugen July 2014 at 11 Reply

    Un cioban cu valente de critic de arta mai rar. In general cei cu o educatie egala sau superioara aduc critica la un nou nivel, si nu invers. La un cioban caruia ii sunt straine mari lucrari si schite o pictura banala prezentand niste flori ii apare ca fiind o capodopera. Exista desigur si mucaliti in genul acelora care au vrut sa fie modificata statuia lui Michelangelo -nu stiu cu siguranta daca chiar asa s-au petrecut lucrurile -dar asta deja vine cu implicatii politice si sociale sau de alta natura.

  6. B. Eugen July 2014 at 12 Reply

    Ma rog, am folosit o expresie pripita cand am vorbit despre flori, pentru ca stim ca o pictura reusita nu se rezuma la ce reprezinta. Florile pictate pot fi capodopera daca pictura intruneste anumite conditii.

Leave a Reply

