Znachor (1982, Jerzy Hoffman)

Znachor este un film polonez pe care-l aveam de ceva timp pe lista-cu-filme-de-văzut. Uitasem motivul pentru care l-am ales dar știam că merită toată atenția. Și nu m-am înșelat.

Era seară târziu, mi se închideau ochii dar nu voiam să dorm. După primele cinci minute în care mai mult mă luptam cu Ene decât mă delectam cu filmul, aveam de gând să-l amân. Dar nu am mai reușit. Deja mă prinsese subiectul și intriga ținea locul unei cafele proaspăt savurate.

Filmele cu pierderea memoriei au acel gram de mister care fascinează datorită comparației vechi-nou. Se poate intui ușor ceea ce urmează: aceeași Mărie descoperă că are o altă pălărie pe cap. O pălărie de care nu știa. Să revin asupra filmului.

Descopăr că este o ecranizare după romanul omonim al lui Tadeusz Dołęga-Mostowicz. Deși a apărut în 1946, temele principale au caracter peren: motivul pentru care se despart doi oameni, puterea de a lua viața de la zero, entuziasmul pe care iubirea îl aduce în viața unui om, etc.

Profesorul Rafal este un chirurg cu talent și intuiție. În urma unei rătăciri, își pierde temporar memoria. Nu vreau să dezvălui rătăcirea pentru că aș spoileri cam tare filmul. Esențial este că noul om, Antoni, va descoperi ce anume-i lipsea în vechea viață.

Sunt tratate câteva subiecte ce pun morala spectatorului în balanță: are furtul scuză dacă este făcut pentru a salva viața unui om? poate fi luat în serios un om fără documente și diplome? este dragostea un pod între clasele sociale? cum scapi de gura lumii într-un sat mic? ce este mai scump decât banul?

Un film pe care-l recomand cu căldură tuturor iubitorilor de filme umaniste, dacă există această categorie. Să nu mai spun că m-am minunat de câteva ori cât e de frumoasă Maria, personajul principal din film.

Nota mea: 8.50

This slideshow requires JavaScript.

Tagged:

One thought on “Znachor (1982, Jerzy Hoffman)

  1. Drugwash May 2015 at 19 Reply

    În cazul de faţă pot spune că aş fi preferat cartea filmului şi asta dintr-un singur motiv: ar fi trebuit fie să folosească doi actori diferiţi, fie un machiaj zdravăn pentru personajul principal. Credibilitatea acţiunii a fost zdruncinată din temelii din cauza acestui “amănunt”.

    În rest, subiectul e profund şi cu teme de gîndire şi dezbatere, după cum bine ai punctat. Desigur, asta s-ar întîmpla într-o societate cît de cît umanistă, aşa cum a fost cîndva şi nu va mai fi (cel puţin în timpul vieţii noastre).

Leave a Reply

